Schooldag – peuter

 

Verloop van een schooldag – peuter

Uw peuter zich goed doen voelen in de klas en op school: daarvoor gaan we tot het uiterste. Want alleen zo halen we het beste uit uw peuter naar boven.

Benieuwd hoe een dag in de peuterklas verloopt? Volg even mee:

8.15 uur tot 8.35 uur: dankzij ons open onthaal brengt u uw peuter binnen deze tijdstippen naar de klas wanneer het u past. Uw peuter hangt zijn jas aan de kapstok en plaatst zijn boekentas in de kast. De speelhoekjes staan klaar om uw speelgrage peuter te verwelkomen. Blijft uw peuter liever dicht bij de juf? Dan nestelt hij zich op haar schoot om samen wat te spelen.

9.00 uur: uw peuter is al eens naar het toilet geweest en zingt samen met de juf en de klasgenootjes het opruimliedje ‘Hop hop hop, we ruimen alles op’. Samen ruimen ze alle speelhoekjes op.

Daarna volgt nog een liedje. Op de tonen van ‘1,2,3,4, zet je neer, zet je neer, op de bank’ zet uw peuter zich met de andere kinderen in een kring. Daar werken we met het aanwezigheidsbord, en vertelt de juf wat meer over de dag en het weer.

Dankzij de daglijn ontdekt uw peuter wat er voor hem op het programma staat. Dat doen we met een vogeltje dat hem de hele dag vergezelt.

9.30 uur: tijd om het vogeltje op de afbeelding van Nellie en Cezar te kleven. Op de foto eten ze fruit. Hét signaal voor uw peuter om drinkbus en fruit of koekje uit zijn boekentas te halen.

10.15 uur: speeltijd! We zingen allemaal samen ‘jassen aan, jassen aan, het is tijd om naar buiten te gaan’.

10.30 uur: na de speeltijd nemen alle peuters weer plaats in een kring en wekken ze de klaspoppen Nellie en Cezar met een liedje. De poppen vertellen wat uw peuter die dag gaat doen. Dan volgt een gezamenlijke activiteit: een verhaaltje voorlezen, rekenspelletje doen, een versje of liedje aanleren.

Daarna is het weer tijd om naar het toilet te gaan en de speelhoekjes te openen. Er zijn er heel wat: een poppenhoek, autohoek, blokkenhoek, boekenhoek, ontdekhoek, knutselhoek, puzzelhoek en bewegingshoek. Een peuter die zich verveelt? Onmogelijk!

Hoekentijd is ook het ideale moment voor een begeleide activiteit met een kleinere groep peuters. Die knutselen of spelen een spelletje met de juf terwijl de anderen zich amuseren in de speelhoeken.

11.30 uur: opruimtijd. Na een gezamenlijke activiteit maakt uw peuter zich klaar voor het middageten. Eerst zingen we nog even uit volle borst ‘smakelijk eten, smakelijk eten, …’

12.10 uur: de middagbel rinkelt. Uw peuter smult zijn boterhammen op. Eet u ’s middags graag thuis met uw peuter? Kom hem dan gerust ophalen in de klas.

12.30 uur: wie niet thuis eet, mag gaan ravotten op de speelplaats.

13.30 uur: alle peuters gaan weer naar binnen. Na een dorstlessende teug van de drinkbus gaat uw peuter naar het toilet. Daarna gaan de speelhoeken weer open. De juf vergezelt hen of werkt samen met de peuters aan een knutselwerkje.

14.20 uur: de hoogste tijd voor uw peuter om zich op de speelplaats uit te leven.

14.35 uur: de speeltijd is voorbij. Met een koekje stillen we de hongerige maagjes van uw peuter. Daarna is het stilaan tijd om naar huis te gaan. Maar eerst ruimt uw peuter samen met zijn klasgenootjes de klas op: we halen de foto’s van het aanwezigheidsbord, zeggen slaapwel tegen de klaspoppen en wuiven de dag uit met een liedje.

15.25 uur: de schoolbel rinkelt en de dag zit erop.

Delen: